HONDA GX50
Už od roku 2004 sa Honda pýši výrobou dvoch modelov mini 4-taktných motorov GX25 (25ccm) a GX35 (35ccm). V roku 2018 Honda pridala model GX50 (50ccm). Ako výsledok mnohoročného vývoja a zdokonaľovania, predstavujú dnes tieto motory najľahšie a najkompaktnejšie spaľovacie motory na svete v tejto kategórii. Fantastická spoľahlivosť týchto motorov je daná predovšetkým profesionálnou konštrukciou, blokom motora z hliníkových zliatin, uložením mechanických častí na ihlových ložiskách, veľkokapacitným vzduchovým fitrom a ďalšími technickými finesami Honda. Na oboch motoroch je patentovaný celý rad originálnych konštrukčných riešení, vrátane unikátneho systému mazania (Honda RSPLS – Rotary Slinger Pumping Lubrication System – tlakový systém mazania olejovou emulziou), ktorý zaisťuje mazanie motora v celom rozsahu náklonov 360 ° alebo v karburátore nové akceleračné palivové čerpadlo ktoré pri pridaní plynu okamžite motor „nakŕmi a nakopne“ jeho výkon.
Motor GX 50 je vhodnou pohonnou jednotkou predovšetkým pre ručne nesené aplikácie v profesionálnom prevedení, ako sú krovinorezy, ale samozrejme aj pre iné typy aplikácií, ako sú vibračné lišty na betón, kultivátory a čerpadlá. Tento motor je perfektnou náhradou za 2-taktné motory.
Technická špecifikácia:
KATEGÓRIA : M4
TYP MOTORA : 4 taktný jednovalec
VENTILOVÝ ROZVOD : OHC
ZDVIHOVÝ OBJEM (cm3) : 47,9
MAX. VÝKON : 1.6kW/2.1k @ 7000 ot/min. 1,47kW/2,0k @ 5000 ot/min.
MAX. MOMENT : 2.2/0.22 @ 5000 ot/min.
ZAPAĽOVANIE : TRANZISTOROVÉ
ROZMERY D x Š x V (mm) : 199 x 260 x 263
HMOTNOSŤ (v kg bez náplní) : 4,13
Som prvá na svete. ostatné len nasledujú.
Vlastnosti motora:
- Prvý 4-taktný motor na svete, ktorý je možné prevádzkovať v 360 ° rozsahu náklonu , pre použitie v akejkoľvek polohe.
Unikátny systém mazania (Honda RSPLS – Rotary Slinger Pumping Lubrication System – tlakový systém mazania olejovou emulziou), ktorý zaisťuje mazanie motora v celom rozsahu náklonov 360 °. - Nízka hlučnosť
V porovnaní s poprednými svetovými výrobcami 2-taktných motorov, je 4-taktná Honda tichšia o 17% - 50%. Navyše vlnové spektrum hluku je posadené nižšie, bez vysokofrekvenčných výkyvov, toľko charakteristických pre 2-taktné motory. Pre užívateľov je preto zvuk motora Honda príjemnejší a znesiteľnejší už od samotného nastarovania. Zníženie hlučnosti motora za chodu, bolo u Hondy dosiahnuté ako použitím rozvodového systému OHC s rozvodovým remienkom znižujúcim mechanickú hlučnosť, tak aj použitím rozmerného a hlavne účinného tlmiča výfuku, redukujúceho hlučnosť výfuku a sofistikovaným systémom sania so zníženou hlučnosťou nasávaného vzduchu. - Jednoduché štartovanie a špičková akcelerácia
Konštrukčnou kombináciou extra ľahkého zotrvačníka motora a mechanickým dekompresným systémom bolo dosiahnuté podstatné zníženie úsilia, nutného pre zatiahnutie štartovacej šnúry, na iba 7,2 kg. To je bezkonkurenčne najnižšia hodnota, ktorá je o cca 45% nižšia, ako je tomu pri tradičných 2-taktoch. (S trochou zveličenia možno povedať, že s naštartovaním tohto motora nemá problém ani malé dieťa.)
Karburátor motora je vybavený akceleračným palivovým čerpadlom, ktoré pri pridaní plynu okamžite motor „nakŕmi a nakopne“ jeho výkon. - Použitie moderných a vysoko kvalitných materiálov a na mieru vyrobené komponenty a presná výroba zaisťujú dlhú životnosť a spoľahlivosť
- Nízka spotreba paliva a oleja
S príchodom 4-taktných motorov Honda sa v danej kategórii motorov znížila spotreba paliva približne o 33% oproti porovnateľným 2-taktom popredných značiek. ako výkonovo porovnateľné 2-taktné motory. Znížená spotreba spolu s objemnejšou palivovou nádržou poskytuje Honde cca 2x dlhšiu akčnú prevádzkovú dobu na jedno tankovanie. - Znížené prevádzkové náklady a jednoduchá údržba
Ako je všeobecne známe, pre 4-taktné motory nie je nutné pripravovať zmes benzínu s olejom. Ako palivo stačí iba čistý, automobilový benzín. Odporúčame pre naše motory meniť olejovú náplň každých 50 prevádzkových hodín. V priemere je tak spotreba oleja o 85% nižšia ako pri dvojtaktných motoroch as tým aj nižšie náklady na palivo a olej. - Spĺňa najprísnejšie emisné normy na svete
Naše 4-taktné motory preukázateľne produkujú o 85% nižšie množstvo oxidov dusíka (NOx) a uhľovodíkov (NHC) ako produkujú 2-taktné motory. Naše motory vďaka nízkym emisiám nemusia byť dodatočne vybavené katalyzátorom. motora dlhú dobu zahrievať, ako je to u motorov s katalyzátorom. Pri 4-taktoch Honda nedochádza k hromadeniu pevných častíc v tlmiči výfuku, ktoré spôsobujú často technické problémy a znižujú výkon motora.